Masinile de frezat prezinta un grad mare de aplicabilitate datorita numarului mare de operatiuni de prelucrare prin aschiere de baza pe care le pot realiza:
– gaurire
– alezare
– strunjire
– frezare
Aceste masini unelte se utilizeaza la prelucrarea pieselor complexe care necesita precizie ridicata si realizarea mai multor operatii la fixarea piesei, cum este cazul pieselor de tip bloc si carcasa.
In timpul operatiunilor de frezare sectiunea aschiei nu este constanta, in timpul prelucrarii, determinand variatia permanenta a fortei de aschiere si ca urmare procesul de prelucrare este insotit de vibratii permanente. Aceasta este una din particularitatile operatiunilor de frezare care impune o supradimensionare a subansamblelor masinii si montare a unui volant, pe arborele principal.
figura 1 – sunt prezentate o parte din multiplele posibilitati tehnologice ale masinii de frezat
La masinile de frezat, exploatarea acestor tipuri de echipamente se face prin miscare de rotatie. Miscarea de avans este executata, fie de catre piesa prelucrata, fie de catre scula si sunt miscari de tranzlatie (in cazuri rare miscarea de avans poate fi o miscare de rotatie).
Clasificarea masinilor de frezat
Dupa destinatie acestea pot fi:
– masini de frezat universale;
– masini de frezat specializate;
Masini de frezat specializate:
– masini de frezat prin copiere;
– masini de frezat canale de pana;
– masini de frezat caneluri;
Dupa pozitia arborelui pot fi :
– masini de frezat cu arbore orizontal;
– masini de frezat cu arbore vertical.
In ceea ce priveste, masinile de frezat universale, reglarea parametrilor regimului de aschiere, viteza de aschiere si viteza de avans, se face cel mai adesea prin variatoare mecanice de turatii in trepte. Daca se doreste dotarea echipamentului cu dispozitive de comanda numerica, atunci se vor utiliza motoare electrice cu turatie reglabila, simplificandu-se structura mecanica a lanturilor si marind rigiditatea masinii.
Partile componente ale unei freze universale sunt prezentate in figura 2:
Freza universala este alcatuita dintr-un batiu, care sustine masa portpiesa, montantul principal si montantul secundar. Unitatea de lucru si suportul de sprijin se pot deplasa pe ghidajele montantului principal, respectiv ale montantului secundar.