Masina de frezat plan.Constructie si cinematica

Masina de frezat plan face parte din categoria masinilor-unelte utilizate in prelucrarea pieselor prin aschiere, utilizand capuri de prelucrare cu mai multe taisuri, care au denumirea de freze. Acestea indeparteaza surprusul de material de prelucrare care ia forma unor aschii discontinui de dimensiuni variabile. De obicei miscarea principala de rotatie este efectuata de capul de aschire  iar miscarile secundare de avans sunt efectuate de catre piesa sau de catre capul de aschire simultan cu piesa.

La masina de frezat plan, prin reducerea numarului de componente ce alcatuiesc sistemul de prindere al piesei este obtinuta o rigiditate ridicata a masinii fata de masina de frezat cu consola. Multumita rigidizarii asamblului sunt reduse vibratiile si se pot folosi viteze mai mari de aschire ceea ce duce la viteze mai mari de aschiere obtinundu-se astfel o crestere a productivitatii dar si a calitatii pentru piesele prelucrate. De aceea aceste utilaje sunt utilizate in special in productia de serie la prelucrarea suprafetelor plane si profilate.

Clasificarea la masinile de frezat plan se face in functie de pozitia capului de frezat fiind ori orizontala, ori verticala sau in functie de numarul de miscari executate. Se pot intalni si variante care sunt dotate cu doua sau trei capete de frezat care se aseamana cu masinile de frezat longitudinal.

masina de frezat plan
masina de frezat plan

Mai sus este prezentata schema cinematica pentru o masina de frezat plan vertical, la care masa este deplasabila in doua directii perpendiculare, in plan orizontal (miscarile II si III). Miscarea principala I este cea de rotatie a capului de aschire, IV este miscarea de avans realizata de catre capul de frezat iar miscarea numarul V este cea de pozitionare a pinolei port-scula care determina adancimea de aschiere.

Masina de frezat plan este compusa din urmatoarele piese:

  1. Batiu;
  2. Montant;
  3. Capul de frezat;
  4. Arbore principal;
  5. Masa de lucru;
  6. Sania transversal.

Pentru ca miscarea de pozitionare sa fie realizata cu o viteza mai mare trebuie ca miscarea de rotatie furnizata de motorul M3 sa fie combinata cu ajutorul unui mecanism diferential DIF cu miscarea de rotatie produsa de catre motorul M2. Aceasta viteza este reglata prin cutia de avansuri CA.

Masina de mortezat. Utilizare

Utilajul masina de mortezat este utilizat pentru prelucrarea supraftelor plane sau profilate, pentru realizarea canalelor interioare si exterioare utilizand diferite capete de mortezat. Masa de lucru asigura o baza sigura si o fixare stransa a piesei ce urmeaza a fi prelucrate.

Seria cinematica a unei masini unelte masina de mortezat este prezentata in desenul de mai jos. Astfel sistemul pentru fixarea si avansul piesei sunt dispuse in batiul 1si este format din saniile 2 si 3 si masa cu rotatie 4. Culisorul in care este fixate port scula este cel care realizeaza miscarea principala in rectilinie alternative. Unele masini de mortezat sunt dotate din fabricatie cu o placa rotativa care permite o pozitionare in unghi a ghidajelor culisorului.

masina de mortezat
masina de mortezat

Miscarea principala este reglata utilizand cutia de viteze (CV). Miscarea de rotatie este transpusa in deplasere rectilinie alternativa prin folosirea mecanismului de transformare (MT), care in functie de necesarul de lungime al cursei poate fi (trei sferturi) :

  • Biela-manivala pentru distantele scurte;
  • Brat oscilant, culisa oscilanta sau culisa rotativa in cazul in care exista un raport supraunitar de inversare;
  • Pinion-cremaliera sau surub-piulita pentru cursele de lungime mare.

Ordinul de marime al cursei este setat prin modificarea lungimii unuia dintre elementele ce alcatuiesc mecanismul de transformare (MT) sau prin modificarea pozitiei camelor in cadrul mecanismului de inversare.

masina-pentru-mortezat-bernardo-model-hm-25-top
masina de mortezat

Seria cinematica pentru avansul intermitent, care poate fi transversal, longitudinal sau circular, se realizeaza utilizand cam K, care are o miscare de rotatie sincronizata cu partea conducatoare a mecanismului de transformare (MT). Deoarece nu se doreste ca aceasta miscare sa fie neintrerupta pe masina de mortezat se intalneste si un mecanism de intermitenta (MI), care poate fi sub forma unui mecanism cu cruce pentru masina de mortezat rapida sau dotat cu clichet pentru masinile normale.


Daca doriti o masina de mortezat, pe masiniunelte.ro gasiti o  gama diversa de utilaje pentru prelucrare metal. Ofertam o gama diversa de producatori cu renume cu scopul de a oferi solutia optima in functie de necesitatile fiecarui client. Click pentru mai multe detalii si oferte pentrumasina de mortezat.

Masina de frezat longitudinal

Masina de frezat longitudinal este un utilaj cu ajutorul caruia sunt prelucrate suprafetele orizontale, plane, inclinate sau verticale ale pieselor cu lungime mare (cum ar fi ghidajele montate pe batiurile masinilor-unelte). Astfel masa de lucru este unidirectionala, miscarea sa fiind longitudinala ceea ce da si denumirea utilajului. Printr-o constructie solida este permisa aplicarea unor regimuri de lucru ridicate pastrandu-se calitatea superioara a pieselor prelucrate.

Un mare avantaj al masinii-unealta masina de frezat longitudinal este posibilitatea de echipare a utilajului cu mai multe capete de frezat ce pot fi utilizate simultan ceea ce asigura o productivitate ridicata. La aceasta se adauga faptul ca se pot realiza mai multe operatiuni cu o precizie ridicata, datorata si faptului ca centrarea piesei pe masa masinii se realizeaza o singura data la montarea acesteia, fata de alte ultilaje la care se realizeaza prinderi succesive.

Deoarece in timp au existat cereri de modificare a constructiei utilajului pentru a satisface cererile practice din productie s-au realizat mai multe variante constructive pentru masina de frezat longitudinal. Un exemplu se regaseste si in imaginea de mai jos unde este prezentata o masina de frezat longitudinal de tip portal, care are in alcatuire doi montanti si este echipata cu patru capete de frezat (doua fiind verticale si doua orizontale). Astfel masa de lucru este ghidata pe canalul batiului intr-o miscare de avans longitudinal.

Asigurarea rigiditatii la o masina de frezat longitudinal este asigurata de faptul ca lungimea batiului este de doua ori mai mare decat masa de lucru. Folosind ghidajele montantilor sunt deplasate cele doua capete de frezat orizontale multumita si miscarilor de pozitionare ale traversei mobile.

Capetele de frezat pozitionate vertical sunt cele care executa miscarea de avans iar prin pozitionarea pe ghidajele traversei si o miscare de pozitionare unghiulara este permis lucrul cu suprafetele inclinate. Pinolele arborilor principali permit miscarile de pozitionare pentru gasirea distantei dintre suprafata ce urmeaza a fi prelucrata ori pentru calcularea adancimii de aschiere optime. Astfel montantii, traversa de rigidizare si batiul masinii alcatuiesc un cadru rigid si inchis.

masina de frezat longitudinal
masina de frezat longitudinal tip portal

Fiecare dintre capurile de frezat poate executa miscari independente putandu-se face reglajul turatiei din cutia de viteze. Mecanismele necesare deplasarii independente sunt plasate in batiul utilajului si in carcase separate cu traversa mobila.

Masina de frezat longitudinal – miscarea de avans.

Pentru realizarea avansului longitudinal este utilizat motorul de actionare (M5) care transmite miscarea catre cutia de avansuri (CA) fiind preluata ulterior de cutia de distributie (CD1) si final catre o cremalina melcata care transpune miscarea de rotatie in miscare de translatie.

Avansul capetelor de frezat orizontal este derivat din cutia de distributie (CD2). In interiorul unei cutii de distributie se gasesc mecanisme de inversare si cuplaje.

Pentru avansul si pozitionarea capetelor de frezat verticale la masina de frezat longitudinal sunt utilizate cutia de distributie (CD) care se gaseste pe traversa mobila care transmite miscarea catre un surub conductor aflat pe bara de avans (BA). Pentru o deplasare rapida se foloseste motorul (M) care transmite miscarea catre reductor (RED) si mai departe catre doua suruburi conductoare cu rotire sincronizata. Dupa ce se face pozitionarea traversa se blocheaza pe ghidajele montantilor.